Verkeersveiligheid: omdat het moet!
Lege stoelen op de Jaarlijkse Herdenking Verkeersslachtoffers symboliseren ieder jaar de verkeersslachtoffers. Ieder slachtoffer is er één te veel. We zijn als maatschappij nog niet in staat om de trend te keren. In 2023 vielen 684 doden in het verkeer. Het emotioneel leed, maar ook de economische schade die hierdoor ontstaat is enorm. Zo worden de jaarlijkse kosten op € 33 miljard geschat.
Benieuwd hoe we de trend van verkeersslachtoffers kunnen keren? Wat kunnen provincies doen om de verkeersveiligheid te verbeteren? Welke rol spelen infrastructuuraanpassingen, gedragsverandering en handhaving? Wat is goed fatbikebeleid?
In deze interactieve sessie gaan we samen op zoek naar antwoorden en beleidsmaatregelen. Onder leiding van Esther van Garderen, MSc., directeur van de Fietsersbond, dr. Letty Aarts, afdelingshoofd SWOV en drs. Ir. Peter Sanders, adviseur verkeersveiligheid IPO, verkennen we concrete mogelijkheden om het aantal fietsslachtoffers te verminderen. Daarnaast duiken we in de financiële impact van het Hoofdlijnenakkoord op de verkeersveiligheidsbudgetten van provincies. Sluit aan en ontdek hoe we gezamenlijk de verkeersveiligheid in Nederland kunnen verbeteren!
Foto: Vereniging Verkeersslachtoffers